Änggärdets ekoenhets nätverk

En gårdsgemenskap mitt i Sörmland

Vi har fått välförtjänt kritik om att den information som finns här inte är fullständig eller konsekvent. I just detta fall handlade det om informationen om vår bosparkö där det inte framgick att man först måste vara medlema i BRF Bybo innan man kan börja bospara och få poäng i vår kö.

Det finns säkert många andra saker som kan förbättras här. Till vardags är vi delägare ganska upptagna av annat (jobb, fritidsysselsättningar och olika konkreta projekt på Äggärdet) Just denna site har kanske inte alltid haft högsta prioritet.

Därför behöver vi er hjälp till med att förbättra och förtydliga! Om det är något du undrat eller irriterat dig över är detta ställe den rätta platsen för att framföra och diskutera detta!

Kom ihåg att vi behöver er hjälp med att förbättra siten och informationen som finns här. För att parafrasera JF Kennedy; "fråga inte vad Änggärdet kan göra för dig, fråga vad du kan göra för Änggärdet!".

Låg mig förtydliga och sätta ramarna för hur verksamheten bedrivs nu:
- Ingen har betalt för att göra någonting och alla delägare och styrelseledamöter har annat för sig på dagarna. Självklart vill vi vara så professionella som möjligt, men allt sker på vår fritid. Och då blir det till viss del vad det blir.
- Vi vill inte ha till uppgift att "betjäna" och "serva" våra "kunder" - ingenting kunde vara längre från verkligheten. Vi vill inte ha kunder, vad vill ha är aktiva medlemmar som gärna tar egna inititativ.
- Vill man öka chansen att det blir något bra av Änggärdet kan man till exempel gå med i en av arbetsgrupperna och på så vis konkreta hjälpa till att påverka utformning av Änggärdet idag och i imorgon.
- Om BRF Bybo så småningom tar över Änggärdet är det heller inte säkert att vi som "råkar" äga gården idag kommer att sitta i styrelsen - så ni förstår säkert att vi vill ha aktiva medlemmar som brinner för att hjälpa till att skapa sitt framtida hållbara boende!

PS. Vi gick ut med information om bosparkön i våras och det står om BRF Bybos kösystem här och om bosparkön här. Tyvärr är det inte så lätt att hitta denna information längre och vi har inte tänkt på att "lyfta upp" den bättre förräns vi nu fick en påminnelse om det.

Visningar: 45

Gör ett inlägg på det här

Inlägg i den här diskussionen

Inte så lätt att hitta om Kösystemet? Man ska ju klicka på spargrisen på första sidan. Dessutom finns ett flik under "medlemmar" Förslag emotses på hur vi kan vara tydligare.
Här citerar jag ur det mail jag fick:

---

- På websidan som heter "Bospar hos oss" som man kommer till om man klickar på grisen på första sidan sägs ingenting om att man också måste vara medlem i en BRF för att få kötid och att medlemsskap kostar 600 kr och inkluderar arbetsplikt.
- Jag har inte hittat någon info om vad bostadsrättsföreningen har för aktiviteter och vad den använder medlemsavgifterna till och jag vet inte hur många medlemmar det finns.
- Websidan "BRF Bybos kösystem", som inte är så lätt att hitta, är uppenbart föråldrad då där bland annat sägs att "möjligheten att börja bospara finns för närvarande inte men kommer snart. Vi håller just nu på att förhandla med Ekobanken om villkor. Vi återkommer så fort allt är på plats."
- att [...] få veta att det också finns en arbetsplikt för att man skall få någon kötid ("Som bosparare måste du vara med i en av våra arbetsgrupper och arbeta för/med ekobyn (i konkreta projekt, eller delta på kurser/studiecirklar.") [...] borde givetvis ha stått också på sidan "Bospar hos oss".

---

Egen kommentar från mig: Websidan BRF Bybos kösystem är ett blogginlägg som var aktuellt när det skrevs. Sida är inte föråldrad - den ser ut som den såg ut när det begav sig - men sidan har blivit omsprungen av senare händelser. Av "historiskt intresse" borde den dock se ut exakt som den ser ut. Info på denna sida ersätts/kompletteras av info på sidan "Bospar hos oss".
hej Marieke,

Jag tror att jag kommit på hur man skriver direkt till en medlem. Gå in på dens sida och klicka på skicka meddelande i vänsterspalten så går det nog till dennes mail.
Fint att du vill hjälpa till, jag har fört det vidare till Steve/ Hälsningar Ingrid

Marieke Malotaux sa:
När jag för några månader sedan av en händelse kom till denna sidan blev jag till att börja med jätteglad och entusiastisk.
Men ganska snart började jag tycka att det var rätt krånglig att hitta den information jag sökte efter. Och av en del kommentarer av andra får jag intryck att jag inte är ensam om den känslan.

Vem och hur kan man ställa allmänna frågor ?
Vilka personer är med i de olika arbetsgrupper, vad har de hittills haft för aktiviteter och vilka planer/frågeställningar är aktuella just nu och i framtiden och hur kan man ta direktkontakt med de ?
Vilka är med i bostadsrättsföreningen / har börjat bospara och er med i bostadskön?
Hur framskrider planeringsprocessen av bostadsbyggandet och vilka olika ekologiska lösningar kan bli aktuella ?

När jag var med på mötet på Änggärdet den 4e januari med byggnadslovfolket pratade vi efteråt också en del om hur man skulle kunna skapa ett sätt att kommunicera som kan föra processen framåt. Ju fler människor som bli involverade i projektet, ju viktigare blir det då också att veta mera om deras idéer, drömmar och förväntningar.
Och det vore också kul att kunna följa hur de olika möten och aktiviteter har varit även om man inte har kunnat vara med själv just då.

Tyvärr har jag själv inte så mycket datateknisk kunnande om hur man skulle kunna göra hemsidan mer strukturerad och lättillgänglig. Men däremot har jag de närmaste månaderna ganska mycket fritid och skulle gärna hjälpa till med det tillsammans med andra.

Marieke

Svara på diskussionen

RSS

© 2017   Created by Stephen Hinton.   Drivs med tekniken bakom

Emblem  |  Rapportera en händelse  |  Användarvillkor