Änggärdets ekoenhets nätverk

En gårdsgemenskap mitt i Sörmland

Nedan finns praktisk information om lerbyggarkursern som främst är av intresse för de som har bestämt sig för att gå kursen. Mer grundläggande information om kursen finns här. Just nu finns det luckor i informationen nedan, men dessa kommer att fyllas framöver. Om du har frågor om kursen kan du posta dem nedan.

-------------

Anmälan:
Kursen är tre dagar lång och kostar 1200 kronor. Du anmäler dig genom att:
- 1) skicka ett mail till kursens kontaktperson, Erik Hedin (erik.hedin@yahoo.com, mobil: 070 602 6886). Vi vill förutom ditt namn och mailadress också ha ett telefonnummer där vi kan nå dig (helst mobilnummer).
- 2) betala in hälften av kursavgiften (600 kronor) på PlusGiro 482125-2. Ange ditt namn och "LB" (lerbygge).

I god tid innan kursen genomförs kommer du att få praktiskt information per mail samt en påminnelse om att betala in resterande belopp på kontot ovan.

Måltider:

Övernattning:

Kommunikationer:
- Tåg: Vi kommer att kolla upp kommunikationer till Flen med tåg och anpassa kursens starttid till dessa. Från Flen är det 8 km till Skebokvarn (10 minuter med bil/buss). Om det inte finns lämpliga bussförbindelser kommer vi att ordna med hämtning per bil.

- Bil: Det tar ca 1.5 timmar att åka från Stockholm till Skebokvarn med bil. Åk E4 söderut, ta avfart 141/väg 57 mot Järna/Katrineholm/Gnesta cirka 10 km söder om Södertälje. Följ väg 57 knappt 60 km och du är framme i Skebokvarn.

- Samåkning: Om du kommer med bil och kan ta med dig passagerare kan du efterlysa färdkamrater nedan!

- En mer detaljerad karta över var Änggärdet ligger i Skebokvarn finns här.

Visningar: 50

Bilagor:

Gör ett inlägg på det här

Inlägg i den här diskussionen

Här kommer lite praktisk information.

PLATS: BYGDEGÅRDEN I SKEBOKVARN. Invid busshållplatsen snett emot kanotcentret.

Efter första förmiddagen så sker kursen på Änggärdet.

PROGRAM:
Tisdag den 21:a Juli
* 0930 – 09.45 registrering. 09.45 - eftermiddagen: Teoripass. lunch 12.30 Sedan lerbygge fram till 18. middag vid 19.
Onsdagen
* 08 -09 frukost I bygdegården. 09 – 18 lerbygge. 12.30 lunch plus 2 fika med tilltugg under dagen I direkt anslutning till kursen.
Tordagen
* 08 -09 frukost I bygdegården. 09 – 15.30 lerbygge. 12.30 lunch plus 1 fika med tilltugg under förmiddagen. 16 – 17 avslutning I bygdegården.

KLÄDSEL:
Medtag oömma arbetskläder och skor samt arbetshandskar!

TRANSPORT:
buss 789 från Flen går 9.15, framme i Skebokvarn 9.25. Från Gnesta går bussen 789 (den kör mellan Gnesta och Flen) kl 8.05, i Skebokvarn 8.53.

Buss 789 till Flen går från Skebokvarn 15.58, 17.03, 17.28, 18.26, 19.24, 20.09,
21.15, framme 17 min. senare. Till Gnesta 14.05, 15.05, 15.40, 16.15, 17.05, 18.05, 19.05.

Samåkning diskuteras här

BOENDE
Hembygdsgården
Vill du har plats i sovsalen på hembygdsgården kostar 100 kr/natt utan linne, linne kostar 50 kr/natt och bädd. Städning ingår inte, kan debiteras extra. Ring bokningen 0157 10179

Hos Oss
Golvplats, tältplats eller husvagnsparkering hos oss är gratis. Men alla får inte plats inomhus i våra hus. Ta gärna med sovsäck. Bokning 0706026886 eller anggardet@gmail.com

I Byn
Gunnar Eriksson (El-Gunnar) erbjuder en stuga med 1 rum och kök i Gammelgården- 3 platser i rummet och 1 plats i köket- tfn 0157-31045, mobil 070- 200 82 69, På närmaste gata finns också en privat gäststuga för 2 personer, 200 kr/natt/person, utan linne. Vi kan meddela detta ring 0157 310 52

MATEN
All mat ingår i kurspriset, även frukost. Maten blir vegetarisk. Har du allergier eller andra speciella önskemål angående mat, meddela oss i förväg. Det finns ingen affär i Skebokvarn så det går inte att handla i sista minuten.

BETALNINGEN
Just har vi 2 personer på väntlista för kursen som väldigt gärna vill gå.Ni som inte betalat kursen; gör det före vecka 29 för att säkra Er plats på kursen. Kursavgiften är 1200 kronor; sättes in på PlusGiro 482125-2. Ange ditt namn och "LB" .

Ser fram emot 3 roliga dagar tillsammans! Välkommen!

Erik Hedin/Mikael Bergman

PS Om någon inte tål hund så meddela mig DS
Jag skulle gärna ha varit med på kursen och nu är jag nyfiken på hur den blev. Vad hände? Har ni bilder?
Hej Oskar!

Tyckte det blev en riktigt trevlig kurs. Bilder hittar du hos lerbyggeföreningen http://www.naturligt-byggeri.org/default.asp?ID=291&Ct=193 (tack Fred)

Oscar Kjellberg sa:
Jag skulle gärna ha varit med på kursen och nu är jag nyfiken på hur den blev. Vad hände? Har ni bilder?

Svara på diskussionen

RSS

© 2019   Created by Stephen Hinton.   Drivs med tekniken bakom

Emblem  |  Rapportera en händelse  |  Integritetspolicy  |  Användarvillkor