Änggärdets ekoenhets nätverk

En gårdsgemenskap mitt i Sörmland

Jag har hört många sveper ur sig att "betong är inte miljöriktigt". Jag har svårt att hänga med i argumenten. jag trodde att det hade med Koldioxid bildning under produktion, med den dålig luft som kommer i betonghus, men jag har inte hittat några fakta kring det. Visserligen produceras CO2 när betong färdigställs, men den absorberar koldioxid under sin livstid med. Och betan kan återvinnas och återanvändas.

Läs gärna artikeln som denna länk ge, och kommentera! jag är idel öron!

Visningar: 148

Gör ett inlägg på det här

Inlägg i den här diskussionen

Jag har för mig att tillverkningen av betong är mycket energiintensiv. Att betong skulle absorbera CO2 under sin livstid har jag inte hört något om.
Man bryter och krossar kalksten och berg till olika fraktioner. Naturen har redan hjälpt till att
göra en del av detta arbete genom att bryta ner berget till sand och grus. Processas
kalkstenen till cement och blandar man de krossade fraktionerna med vatten kan människan
forma det helt efter egna önskemål. På några timmar hårdnar den flytande massan och blir
åter till sten eller om man så vill till betong. Och efter ytterligare en tid i skepnad av ett nytt
hus eller en bro.
Precis som berget är betongen mycket stark, beständig och hållbar och bidrar med sin
långsiktiga hushållning med naturresurser också till en stark begränsning av byggsektorns
negativa miljöpåverkan.

Det tål att i detta sammanhang påpeka att 40 procent av landets energiförbrukning och hela
50 procent av all elkonsumtion används inom byggsektorn inklusive inom det byggda
beståndet av hus och anläggningar. Av energiförbrukningen används cirka 4 procent till
nybyggande, hela 95 procent under bruksskedet och den sista procenten under
rivningsskedet. Detta talar sitt tydliga språk dvs att det är under byggnadens livslängd man i
första hand har anledning att vara sparsam med energiresurserna.

Efter ett värv som stomme till ett hus eller som bärande konstruktion till en
anläggning kan betongen återanvändas eller återvinnas.

Betongen är således ett byggmaterial med gröna förtecken, dvs ett material som tillvaratar
det ekologiska byggandets möjligheter. Vad är då naturligare än att använda betongelement
när man bygger för ett rustikt och uthålligt samhälle.
Vad jag förstår avger betong koldioxid under stora delar av sin livstid, hörde ett radioprogram om det där. Men man arbetar för att få fram betong som i stället ska absorbera koldioxid. På SLU,s hemsida står det så här:

"Byggsystem är komplexa och variationsmöjligheterna är många, men analys av ingående osäkerheter visar ändå att trähus har lägre nettoutsläpp av koldioxid än betonghus." http://www.slu.se/?id=551&puff=202

Svensk betongindustri hävdar motsatsen och finja betong använder högar av krossat betong för att suga upp sina koldioxidutsläpp http://www.finjabetong.se/App_Resource/Page/file/nyheter/2008/miljo...

Svara på diskussionen

RSS

© 2019   Created by Stephen Hinton.   Drivs med tekniken bakom

Emblem  |  Rapportera en händelse  |  Integritetspolicy  |  Användarvillkor