Änggärdets ekoenhets nätverk

Hållbart välstånd

En del av de som "hänger" här är med i vårt nätverk av intresse, för att få information, följa utvecklingen på Änggärdet. Andra har gått med i BRF Bybo för att de kan tänka sig möjligheten att faktiskt flytta till Änggärdet/Skebokvarn någon gång i framtiden.

Nu i samband med att vi tar över gården kommer vi i ägargruppen att ha en del att göra framöver med att göra i ordning gården, starta olika projekt etc. men vi vill förstås också ordna en del sociala och andra aktiviteter i Stockholm eller i Skebokvarn för våra medlemmar och för att värva fler medlemmar. Som medlem i föreningen är du förstås också självklart välkommen att besöka oss och gården i sommar. Vi återkommer med mer information om detta senare.

Vi kommer att ordna någon aktivitet i Stockholm innan sommaren men det vore också intressant att höra vad DU vill att vi gör? Vad vill du att vi ordnar för aktiviteter i Stockholm framöver? Vilka frågor skulle du vilja diskutera med oss och andra medlemmar?

Dela

Gör ett inlägg på det här

Inlägg i den här diskussionen

Skulle förutom lerbyggekurs, gärna se en kurs om att bygga stenhus. Jag har även möjlighet att ordna kurs i att bygga gärsgård på min gård mellan Malmköping/Sparreholm. Har även tagit ner skog som är lämplig för ändamålet.
En kurs om ätliga växter och örter kan även uppskattas skulle jag tro?!

Timmerhus vore också intressant att få lära sig bygga! Som med gärdesgård, har jag timmer, men vet tyvärr ingen som kan leda kursen.

Jag har en lista på möjliga kurser (Jane har föreslagit biodling, Erik att anlägga (permakultur-) fruktträdgård och jag vill ha en kurs om att brygga öl...). Jag har lagt till dina förslag.

Just nu handlar det om att få ihop de tre kurserna till i sommar och genomföra dem på ett bra sätt. Om allt går vägen får vi sedan kavla upp ärmarna och fundera över vilka kurser vi vill anordna till hösten. Fler förslag välkomnas och också förslag på andra aktiviteter!

Skriv opp mig på kursen i ölbrygge. Och om ni har en sen om s k country wines, typ morotsvin, maskrosvin osv... Och faktiskt gamla icke alkoholhaltiga drycker också - svagdrycka, sarsaparilla, dandelion and burdock.

Helen Sipinen sa:
Timmerhus vore också intressant att få lära sig bygga! Som med gärdesgård, har jag timmer, men vet tyvärr ingen som kan leda kursen.

Joda vi har knytet kontakt med en riktig Timmerman! Se min blogg.

Ja jag såg det men vissa timmermän bygger juh bara normala hus så jag vågade inte kommentera :-S
Men om han vill hålla kurs i timmerhus vore det ju toppen!

Helen Sipinen sa:
Skulle förutom lerbyggekurs, gärna se en kurs om att bygga stenhus. Jag har även möjlighet att ordna kurs i att bygga gärsgård på min gård mellan Malmköping/Sparreholm. Har även tagit ner skog som är lämplig för ändamålet.

Ätliga örter och växter vore mycket uppskattat, jag känner en del som är intresserade av att delta ifall en sådan kurs skulle
bli av, kanske skulle man göra någon sorts "överlevnads kurs" om det finns någon som kan leda en sån, har tittat på en del sådana men oftast är dom så militärinriktade så man blir trött..

Ja överlevnadskurs i mer realistisk skala skulle vara väldigt intressant. Jag tänker inte främst på att man ska ut i naturen och bygga sig en hydda och leva på blåbär, utan mer en kurs i hur man överlever där man är om samhällssystemet kollapsar. Jag tror många skulle vilja vara med på en sån kurs och verkligen diskutera vad som man kan komma att behöva förbereda sig på.

Johan Ander sa:
Helen Sipinen sa:

Ätliga örter och växter vore mycket uppskattat, jag känner en del som är intresserade av att delta ifall en sådan kurs skulle
bli av, kanske skulle man göra någon sorts "överlevnads kurs" om det finns någon som kan leda en sån, har tittat på en del sådana men oftast är dom så militärinriktade så man blir trött..

Hej, Via tidningen Åter fick jag just se att ni finns och har något spännande projekt på gång. Jag vill gärna veta mer! Hemsidan är inte så väldigt informativ vad gäller var ni finns och var ni står just nu. Eller så är det jag som inte förstår mig på sidan.. :( Hur kommer man i kontakt med er via mail eller telefon?? Kontakta mig gärna på miomejl@hotmail.com

Hej,
Har under hela dagen finkammad Änggärdets hemsida, hamnat åt alla möjliga andra håll (permakultur, low impact woodland home med mera) och blev otroligt inspirerad!
Har också gått med i nätverket och undrar om man få komma och hälsa på, gärna på en arbetshelg eller liknande. Men hittade inget program för de närmaste månaderna.
När kan det bli nåt lämpligt tillfälle? Och är de nån mer permakulturkurs på gång den närmaste tiden?
Hälsningar från Marieke (bor strax utanför Söderköping)

RSS

Om

Stephen Hinton Stephen Hinton skapade det här sociala nätverket påNing.

© 2009   Skapad av Stephen Hinton hos Ning.   Skapa ett eget socialt nätverk

Emblem  |  Rapportera en händelse  |  Integritet  |  Användarvillkor